Wanneer je als bedrijf groeit, betekent dit vaak niet alleen groei in de omzet, maar ook in groei van personeel. Je komt op een punt dat je het niet meer alleen aankunt en het tijd is om nieuw personeel aan te nemen en een team op te bouwen. Het begint bij het schrijven van een vacature, waar respondenten op kunnen reageren, maar er zijn ook andere manieren om nieuw personeel te bereiken. Bijv. door een uitzendbureau in te huren zoals: Uitzendbureau Uden. Dit maakt de zoektocht een stuk makkelijker, maar soms voelt het beter om het werk zelf te doen.
Voor veel ondernemers is het een spannende eerste stap bij het aannemen van arbeidsmigranten. Ga ik wel goede mensen vinden? Leveren ze dezelfde kwaliteit als ik? Hoe houdt ik alles onder controle? In dit blog gaan we hier dieper op in om jezelf als bedrijf zelfverzekerder te maken bij het aannemen van nieuw personeel.
Leer jezelf kennen
Een van de dingen die aan je gaat knagen wanneer je niet bewust keuzes maakt voor je team, is dat je niet de juiste mensen aantrekt of aanneemt. Dit kost niet alleen veel energie, maar ook omzet en geld die je kwijt bent wanneer je nieuw personeel moet aannemen. Het is belangrijk dat je jezelf goed kent, en te kijken waar je goed in bent, waar je minder goed in bent, wat geeft je energie en wat kost je energie. Hoe beter je jezelf kent hoe beter je weet wie je echt nodig hebt en des te makkelijker het wordt om nieuwe mensen aan te nemen.
Personeel werven
Bij het aannemen is het belangrijk om verder te kijken dan de vaardigheden en kennis die iemand heeft. Een CV is wel erg belangrijk, maar dit zijn dingen die je altijd bij kunt leren. Het is ook erg belangrijk om te kijken naar de persoonlijkheid en hoe iemand in het leven staat. Dit zijn dingen die niet snel veranderen, maak dus altijd een zo’n compleet mogelijke schets van degene die je zoekt.
Na het maken van een profielschets maak je een vacature of vraag je mensen in jouw omgeving. Het is belangrijk om concreet te zijn in degene die je zoekt. Beschrijf in je vacature precies wat iemand moet kunnen, maar ook welk gedrag daarbij past. Iets als zelfstandig kunnen werken heeft weinig inhoud, maar maak het concreet in hoeverre jij dit bedoelt.
Maak tijd vrij voor het selecteren van je personeel. Zeker wanneer het erg druk is en je nieuwe handen kunt gebruiken. Probeer een lang gesprek in te plannen en er echt achter te komen hoe iemand is en hoe je iemand je bij je werkzaamheden kan ondersteunen. Wanneer je iemand hebt geselecteerd, is het verstandig om afspraken die je met elkaar maakt op papier te zetten.
Inwerken
Wanneer je nieuwe medewerker van start gaat, neem dan de tijd om diegene in te werken. Dit is namelijk de kans dat je kunt laten zien wat belangrijk is tijdens het werken. Ben duidelijk over de visie, verwachtingen en wat hij of zij van jou kan verwachten. Probeer daarnaast ook een connectie te maken met het nieuwe personeel. Niks is zo fijn om op je gemak te voelen bij je werknemer of werkgever.
Afsluiting
Wanneer je nieuw personeel aan gaat nemen is het belangrijk dat je jezelf goed kent. Zo kun je iemand op de juiste wijze selecteren en kiezen wie voor je aan het werk gaat. Bij het werven van nieuw personeel is het verstandig om echt te kijken of diegene bij je past, en aansluit op de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd. Wanneer je iemand inwerkt is het fijn om een band te creëren en op een duidelijke manier laat zien hoe je te werk gaat. Ik wens jullie veel succes bij het aannemen van nieuw personeel.
Voor meer informatie voor op de werkvloer, kijk hier
Geef een reactie